lördag 2 augusti 2014

God Man

Har i dag först gått en mil med Baltazar och Troy och det gick riktigt bra. Killarna skötte sig snyggt!
Råkade passera en död katt efter vägen och gick fram och tog ett kort på den för att där efter kontakta Djurskkyddet här i stan. Den hade ett blåaktigt halsband med en liten bjällra och är säkert saknad av någon. Mitt hjärta blöder för varje katt som blir överkörd och detta var den andra katten jag har sett legat påkörd och död efter denna väg. 
Tredje katten såg jag efter en väg ut till stugan och även då kontaktade jag Djurskyddet samt polisen. 

Efter lunch åkte vi ned på stan så att jag fick köpa mig ett par skor som jag ska ha på begravningen samt en tröja. Skor och tröja som jag kan ha i vardagen också.
Struntade i att köpa en kjol utan tänker gå i mina svarta jeans. Någon måtta får det vara - dessutom så skulle mamma ha förstått mig för hon visste om att jag inte trivdes i vare sig kjol eller klänning. Gångerna är få då jag har burit det!

Ringde E efter middagen och frågade om hon hade funderat på det där med godmanskapet. Mitt yttrande ska vara inkommet senast den 11 augusti, så jag vill få i väg det så fort som möjligt. 
Hur som helst så har hon bestämt sig för att hon vill behålla mig som sin gode man och jag har nu skrivit ut ett yttrande som jag ska skicka till Tingsrätten under morgon dagen.

Jag läste för snart en vecka sedan om en studie gällande prostatcancer och att sjutton patienter i hela landet skulle få deltaga i den var av två från länet. 
I går berättade min pappa att han är en av de där två ifrån vårt län och det är ju bra att han får vara med. Lite nervös är han eftersom han är rädd att han ska bli väldigt illamående, men samtidigt så vill han ju naturligtvis vara med i studien.

Här kan ni läsa mer om studien:
Norrlands universitetssjukhus ingår just nu i en nationell studie om hur patienter med prostatacancer ska behandlas. Samtidigt presenteras en annan internationell studie av en behandlingsmetod som visar på mycket goda resultat. Patienterna får en betydligt längre livslängd.
XXXX är överläkare inom uroonkologi vid universitetssjukhuset i Umeå. Till stor del handlar det om att behandla prostatacancer.
- Jag träffar patienter i olika skeden, säger hon.
Antalet patienter med prostatacancer har ökat under senare år. I de fyra nordligaste länen upptäcks omkring tusen nya fall per år. Detta beror främst på att läkarna har blivit bättre på att hitta cancern. Trots den kraftiga ökningen är det inte fler drabbade som dör av prostatacancer tack vare att också behandlingsmetoderna går framåt.
Många godartade fall hittas också som aldrig behöver behandling.
XXXX är en av läkarna som är med i en nationell studie om en ny behandlingsmetod av spridd prostatacancer. Standardbehandlingen är att ge hormonbehandling. Det som nu testas är att först ge cytostatikabehandling i ett antal omgångar.
- Det är en ny studie som bara är påbörjad. Ett 20-tal patienter är med och två av dem är från sjukhuset i Umeå.
Om detta är en bra behandlingsmodell kommer forskarna att få svar på om några år. Men samtidigt har resultaten från en internationell studie presenterats. Resultat som visar på en remarkabel överlevnadsvinst.
Patienter med metastaserad prostatacancer får tio månader längre livslängd om de direkt får cytostatikabehandling tillsammans med hormonterapi. Om patienterna har många tumörer kan vinsten i livslängd bli ännu bättre.
XXXX tvivlar inte på den internationella studien men säger att det är sällan man hör talas om någon behandling som har så stor betydelse för överlevnaden.
- Men många av deltagarna i studien var yngre då medelåldern var 64 år. I vår vardagssituation är en man med prostatacancer ofta cirka tio år äldre.
Hon tycker därför att det är viktigt att titta närmare på resultaten innan den nya behandlingsmetoden sätts in.
Genom Regionalt cancercentrum Norr (RCC) har en arena för samarbete mellan olika specialiteter skapats, en videolänkad konferens.
För att ge den behandling som de båda studierna handlar om krävs en viss typ av patienter. Patienter med lite metastaser och med ett gott allmäntillstånd.
- Konferensen är ett utmärkt forum att fånga upp patienter i det här läget.
Anledningen till att läkarna inte kan sätta in behandlingen på alla patienter är bland annat att den är tuff och att cytostatikabehandlingen också kan leda till infektioner.
XXXX tror dock att det inte kommer att dröja länge innan fler läkare testar den internationella behandlingsmetoden. Patienter som hör talas om den börjar också att efterfråga den.
- Vi har redan nu patienter som vi diskuterar det med.
Trots att den internationella studien visat på ett så fantastiskt resultat tappar inte XXXX och de andra forskarna i den svenska studien lusten att arbeta vidare på sin linje.
- Nej, vi vet fortfarande inte om det är bäst att ge cytostatika och hormonterapi tillsammans, säger hon. Men det kanske kommer att bli svårare att rekrytera patienter till den här studien.

Min vän ifrån stugan och barndomen skrev ytterligare några fina rader som verkligen verkligen värmde mitt hjärta. Jag förstår varför mamma tyckte så mycket om henne.
Så här skrev hon ( en del av det ) : Din mamma är en av de finaste människor jag vet, den av min mammas vänner som ligger mig varmast om hjärtat. Så kommer det alltid att vara även om hon inte längre är här. Jag ser hennes generösa kärlek i dig och så vet jag att den lever vidare. Oj vad fint hon talade om dig och dina barn och ditt barnbarn och om din livskamrat som hon sa var en ängel, dom gånger jag och mamma besökte henne I sommar. Hon ville att du skulle åka på den här resan, hon visste att detta skulle kunna hända men hon sa flera gånger att du behövde resan, att hon ville att du skulle åka, inte ställa in.

Tack fina H för dessa ord! 

Lägger in några bilder på det jag inhandlade i dag!



 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...