onsdag 27 augusti 2014

Pappa

Pappa ringde i går och sade att han tycker att jag har hållit mig osynlig på slutet och till en viss del så har jag nog gjort det.
I dag så tog jag mig dock i kragen och åkte förbi honom med en bit hemgjord äppelpaj och vaniljsås.

Han låg i sängen vilket han oftast gör nu för tiden! Endera ligger han eller så sitter han och ser på tv och mer än så har han inte att göra. 
I dag upplevde jag honom som aningens deprimerad och han uttryckte sig som så att han äter ensidig kost ( där håller jag med honom till fullo ) och att han är ständigt trött. 

Han hade funderat på att åka ut till stugan! Men vad skulle han göra där sade han? Sitta och stirra rakt ut i tomma intet? Det märks tydligt att han känner sig ensam och han berättade att han känner sig glad över att min bror har varit där så gott som varje dag under sin semester.

Jag har haft lite svårt att besöka pappa på slutet! Dels på grund av att jag upplever honom som lättretlig och tvär där han kommer med elaka kommentarer och dels för att jag blir så smärtsamt påmind om mamma varje gång jag går in i huset. Det gör för ont helt enkelt!

I dag var inget undantag och jag grät en skvätt igen när jag såg mammas grejer i hennes sovrum. Det där förbannade rummet drar mig till sig fastän jag vet att det gör mig ledsen. Det är lite som att både vilja och inte vilja se allting. 

Tids nog så måste vi väl ta itu med hennes grejer men ännu är det för nära in på och det är inget som någon av oss vill ta på sig. För min bror är rummet en plats som han vill ska stå orört tillsvidare, som för att hedra mamma eller något sådant.

Apropå pappas trötthet så sade jag till honom att han måste ta upp det med sin läkare men han svarade mig att det har han gjort och att det är hans cancer som gör honom så trött.
Jag är tyvärr rädd att hans sjukdom ska eskalera fort och att han inom en snar framtid går samma väg som mamma. 





När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...