torsdag 7 augusti 2014

Stämningsfull Begravning

Begravningen av mamma blev så fin och hon hade själv med all säkerhet tyckt att den blev lyckad. 
Hon hade tyckt om min mosters tal, min pappas dikt, " min " dikt som moster läste upp likväl som hon hade tyckt om valet av musik, blommorna och kistan. 

Men hon hade med all säkerhet tyckt att det är onödigt att allt ska brännas upp = bränna upp pengarna! Det var lite hennes stil och hon hade garanterat sagt något sådant med glimten i ögat. 

Det blev stämningsfullt och många tårar hos oss alla denna dag. Mamma var omtyckt av många och hade alla som ville fått komma i dag, så hade det blivit trångt i kapellet. 

Pappa bad mig ta kort och jag har gjort mitt bästa för att fånga dagen på bild men är inte riktigt nöjd med kameran. Fick några bra bilder trots det!

Maten på värdshuset var god och rostbiffen var perfekt marinerad. Nästan lika god som mammas!

E skulle tillbaka till psyket efter begravningen! Hoppas att hon får en ordentlig hjälp nu så att hon kanske kan få njuta lite ändå av denna sommar. 

Det som slår mig genom mitt engagemang i 12 Septemberföreningen är hur många som mår dåligt och hur många det är som åker in och ut på psyket utan att börja må bättre. 
Då är det väl fel någonstans! År ut och år in!

Måste förresten berätta att mina döttrar som satt hos sin mormor när hon dog sade till mig i dag att när jag hade hälsat till mamma via J om att jag önskade att jag var hos henne så hade mamma blivit orolig och försökt att skaka på sitt huvud. 
Så tydligt det var att hon inte ville att jag skulle vara där när hon dog. För sin egen skull och för min skull!
Det hade blivit för jobbigt för oss båda helt enkelt och det visste mamma om.


När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...