måndag 18 augusti 2014

Vemod

Jag har under flera år tittat på en serie på tv som är en riktig långkörare. Det var mamma som introducerade mig i serien och på den vägen är det. 
Jag har nästan aldrig missat ett avsnitt av Hem till gården som det heter och gångerna är många när jag och mamma har diskuterat ett avsnitt. 

I dag körde programmet i gång igen efter sommaruppehållet och för första gången någonsin satt inte min älskade mamma och tittade på det. Det kändes onekligen sorgligt och vemodigt att se avsnittet och tankarna var hos mamma under större delen av timmen. 

När de ringde från Axlagården och berättade att mamma hade dött så frågade sköterskan mig om jag visste om ifall hon hade skrivit det så kallade vita arkivet. Vilket mamma inte hade! Det är en grej som underlättar för de efterlevande och i dag har jag själv suttit och skrivit ett sådant. 

Det kändes makabert att göra det då jag är relativt ung ännu, fullt frisk och livs levande men för flickornas skull är det nog bra. Jag KAN ju avlida i en olycka, jag kan ju hastigt insjukna och kola vippa och då har tjejerna det vita arkivet att ta hjälp av. 

Där har jag skrivit ned hur jag vill ha min begravning, om jag vill kremeras eller jordfästas, vilken slags kista jag vill ha och så vidare.

Nu har jag och min bror även bokat boende i Thailand samt transfer. Vi funderar också på att låta en mäklare som vi har haft kontakt med visa oss ett par tre lägenheter i Rayong. För framtida köp! Så att man får ett hum om hur det ser ut i områdena, lägenheterna m,m. Nu skiljer det sig så klart mellan de flesta men ändå....

Här kommer en låt som mamma tyckte mycket om och jag förstår henne för det gör jag med.




När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...