torsdag 18 september 2014

Lagen om psykiatrisk tvångsvård

I sommar var vår älskade dotter mesta tiden inlagd på den slutna avdelningen inom psykiatrin. Hon var vid något tillfälle under tvång = Lagen om psykiatrisk tvångsvård ( LPT ). 
Det är tuffa regler som då gäller vet jag men det är absolut nödvändigt en sådan gång. Vår dotter var självmordsbenägen och ville inte ha vård, men läkaren ansåg att det var ett måste. Den läkaren som fattade det beslutet tackar jag av hela mitt hjärta. 
Han eller hon gjorde det enda rätta!

Jag har själv sett hur E mår nuförtiden! Det är inte så bra. I eftermiddags träffade jag henne då hon fick skjuts till tåget för att åka till Sundsvall och det slog mig liksom förra gången att hon är som avtrubbad i sitt sätt. Jag skämtade om en sak som hon vanligtvis skulle ha skrattat åt men som hon i dag inte ens drog på munnen åt.
Hon har många gånger på slutet haft smutsigt hår och i lägenheten var det i dag stökigt och ostädat, smutsig disk stod framme, toaletten var inte ren, handfatet och duschavloppet var dyngiga och hon sköter inte om sin ekonomi längre. 

E har tidigare år alltid varit ren och fräsch, hållit snyggt omkring sig och kunnat hålla i sina pengar. Hon sparade och gnodde till det hon ville ha, om inte jag betalade för det. 

Nu märks det att E inte längre orkar sköta om sig själv och allting runt omkring. Det som slog mig är att det hade varit bra om personalen kunde pusha flickan till att hålla snyggare omkring sig. Man mår ju inte direkt bättre av att det är rörigt och smutsigt omkring en. Jag får nog ta tag i det där och åka till henne i nästa vecka och hjälpa tösen att städa.

Jag kunde inte låta bli att nämna till E att hon verkar så låg och då berättade hon att det är medicinen som gör henne trött.

Es pappa ska till veckan ringa till Vågen och prata med dem för att höra hur länge hon ska gå hos dem och vad som sedan händer. Vi vet ju inte så mycket men de sade vid förra mötet att vi var välkomna att höra av oss om vi undrade över något. Det känns som att det är dags för det nu!

Vi kommer också att begära en träff med enhetschefen inom psykiatrin som vi hade en träff med tidigare. För att prata med henne om andra alternativ ifall Vågen inte fungerar. Naturligtvis så vill vi ha vår dotter med på detta och kommer att tala med henne också.

Jag blir så beklämd och illa till mods av att E ska må så här även om det nu är lite bättre med henne. Det är bara det att hon SER inte ut att må bra alls och jag tycker att jag känner henne ganska så väl. Men det kanske är medicinerna som påverkar flickan.





När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...