söndag 14 september 2014

Mamma

E stannade kvar hos oss ett tag och vi kom in på det här med hennes mormors sista dagar på Axlagården. 
E berättade att på torsdagen när hon och hennes syster hade varit där så pratade deras mormor med dem. Hon hade sagt att nu var hon hemma i Sverige igen. Vi skojade lite om det där och jag undrade om E hade frågat sin mormor om var hon hade varit. 
E skrattade och sade att hon hade tänkt att fråga henne men att hon aldrig gjorde det.

Det var så att mamma yrade den sista veckan om allt ifrån att hon skulle börja måla akvarell ( hon var duktig på att måla ) när hon kom hem igen till att hon var på resa. 
Jag skämtade med E om att kanske mamma hade varit på besök i Turkiet hos mig eller i Saudi - Arabien ( vi har bott där under två år då jag var tonåring ).

När flickorna skulle fara hem på torsdagen och tog farväl av sin mormor så hade E pussat henne på pannan. Mamma tog då tag i E och pussade henne mitt på munnen. 
Jag sade till E att det var nog ett avsked och jag tror också att det var en vink till min dotter om att vara rädd om sig, om att se till att tillfriskna från sitt självskadebeteende och att inte göra sig illa mer.

E tyckte att det var nästan konstigt att hennes mormor försämrades så mycket över natten och var okontaktbar på fredagen då de kom dit. De hade pratat med mormodern och sagt till henne att hon inte behövde prata men kunde säga ja eller nej om hon orkade. 

Mamma hade flera gånger gett ljud ifrån sig men kunde inte tala på så sätt att hon kunde få fram orden. Klart är ändå att hon hade varit medveten om att de satt vid hennes sida. 

När E berättade detta för mig så grät jag återigen. Jag saknar mamma oerhört mycket och i stugan i dag så blev det extra jobbigt. Mammas klänningar hänger kvar, hennes tvättade trosor låg på tvättmaskinen och alla kläderna låg kvar i lådor och skåp i hennes rum. 
Jag stod och luktade på klänningarna en liten stund men det luktade inte längre mamma om dem. 

Pappa hade tagit bort alla foton i tv rummet. De stod tidigare längst upp på bokhyllan och var bilder på mig, min bror och våra barn. Varför han har plockat undan dem vet jag inte. Men det kändes lite märkligt för själv så tycker jag inte att de påminner om mamma. Det var ju inte direkt några kort på henne!

E såg ut att må rätt så bra fastän hon hade värk i kroppen då hon spänner sig en hel del. Hon har ofta huvudvärk och ont i nacke och skulderblad. Fick en behandling av A.





När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...