måndag 8 september 2014

Medicinernas baksida

E fick en ny medicin för en tid sedan mot sin svåra ångest. Jag har inte en susning om vilken sort det är men i dag berättade hon att de ska minska på dosen på grund av att hon har fått ryckningar i armarna och benen. 
Den hon åt tidigare hjälpte inte och den hon åt innan det gav henne också biverkningar.
Det är ju baksidan med att knapra piller!

E är nog tvungen att medicinera även om jag naturligtvis önskar att så icke var fallet. Jag har varit en kraftig motståndare till piller, men har insett att det är ett nödvändigt ont ibland. Som för E! Däremot så skulle jag önska att hon inte åt så många sorter och så starka mediciner.

Jag skulle önska att de trappade ned och tog bort några sorter för att testa så att det inte är dem som orsakar hennes ångest. Eller om det helt enkelt är så att hon alltid kommer att må så här. Det finns en del som tror det, att hon kanske har fått detta beteende på grund av sina små hjärnblödningar som hon fick under tiden i kuvös. 

Det vore förfärligt om det är så! Jag kan bara inte acceptera det utan vill att hon ska få en riktig och bra vård någon gång. I stället för att ha det så här år ut och år in. 
Det är ju åtta - nio år nu som hon har varit självdestruktiv så det är ju en ganska lång tid.

En vän till mig jobbar stenhårt med att sprida till olika grupper på FB, till TT mm om att 12 Septemberrörelsen ska ha en manifestation på fredag. Det är så himla bra att det sprids! Detta angår oss alla från norr till söder. Psykiatrivården och mottagandet måste bli bättre. Folk ska inte behöva dö för att vården inte fungerar!

Nästa gång kan det vara min dotter som dör av en överdos. Det finns inga garantier med tanke på hur hon oftast mår. Rädslan för oss i familjen finns alltid där att vi ska få ett samtal om att hon är död. Inte förrän hon är fullt frisk igen så kommer vi att kunna slappna av.

Vår ordförande meddelar detta:

För dig som bor i Umeå eller i Västerbotten, och som kanske tänker "Ja men så illa kan det inte vara väl" så tycker jag ni ska läsa följande svar...
Svaret kommer från IVO, inspektionen för vård och omsorg, som ansvarar för anmälningar mot vården. Vi mailade dem i början på juli och ville veta hur många Lex maria anmälningar om självmord som inkommit under denna mandatperiod, alltså sen okt 2010.
Svaret blev...
"I bifogad fil finns en lista över alla lex Maria anmälningar från oktober 2010 som rör psykiatrika kliniken i Umeå. Av dessa är 23 fullbordade självmord 2 försök och ett som inte rör självmord alls."
23 döda patienter alltså, på mindre än 4 år. Det blir i snitt en patient varannan månad!
Jo, det är ganska galet i Umeå också!



När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...