onsdag 24 september 2014

Uppdrag Granskning

Lillan och jag har det så mysigt tillsammans och nu ser hon på barnprogram en stund. 
Jag pratade med pappa förut i dag och det blir nog så att vi låter sänka mammas urna i havet. Hon ville allra helst bli strödd i havet ute i stugan men att sänka urnan är ju nästan som det. 
Sedan får vi ha en liten plats vid stranden där vi kan tända ljus och minnas mamma.
I stugan som hon älskade.... 

E kommer senare i eftermiddag då hon har nack och rygg problem och ska få en behandling för besvären.
Det blir trevligt att ses! 

I kväll kommer uppdrag granskning att visa ett reportage om en ung flicka som har varit under tvångsvård inom rättpsykiatrin samt blivit bältad hela 63 gånger. Sexton år och behandlad som en brottsling när hon i själva verket var självdestruktiv. Jag blir så upprörd att jag ser fullkomligt rött!
Skulle det ske med min dotter och jag fick vetskap om det så kan jag lova att psykiatrin och de ansvariga skulle få en anmälan på sig. Inte för att det någonsin har hjälpt att anmäla vare sig kommun eller landsting - det har många erfarenheter av!  

Läs nedanstående och se programmet i kväll på SVT 1 klockan 20.00.

En olaglig tvångsmetod och patienter som får sitta tillsammans med mördare. Vården av unga kvinnor med självskadebeteende har fått mycket kritik för att man blandar kriminella och sjuka personer som inte begått något brott. Anna var 16 år när hon tvångsvårdades med några av landets farligaste brottslingar.

Hon hade inte begått något brott, hon var där för att vårdas för sitt självskadebeteende.
– Jag hade bara varit där 20 minuter, sen bältade de mig, säger hon.
Under sin första dag på Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö blir Anna bältad, fastspänd i en säng under sammanlagt åtta timmar. Bältning är en av de tvångsmetoder som är tillåtna. Men på regionkliniken används även en olaglig tvångsmetod, kan Uppdrag granskning avslöja.
Reportern Nadja Yllner och researchern Ida Andersson har granskat en institution som aldrig har utvärderats, med vård som beskrivs som farlig och där patienters och läkares ord står mot varandra.





Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...