fredag 17 oktober 2014

Full rulle

I dag har det gått i ett hela tiden! Först tog jag mig en rask promenad in till stan till tandläkaren. Väl där så fick jag besked om att drar jag tanden i stället för att rotfylla den, så kommer jag att ångra mig. 
Den måste i så fall också opereras bort och det är munnens viktigaste tand enligt tandläkaren. Men det är det billigaste alternativet och skulle kosta ca 3.500 kr att dra den. 
Att rotfylla skulle kosta runt 7300 kr om jag inte hörde fel. Hur som haver så skickade tandläkaren hem mig igen utan att ha gjort något med tanden eftersom hon tyckte att jag kunde avvakta så länge jag inte har ont i den. De skulle kalla på mig om ett år igen! Hoppas att tanden håller till dess eller ännu längre utan att jag får tandvärk. Hon rekommenderade mig att öppna ett " tandkonto " där jag lägger undan en slant i månaden till kommande tandvård. 

Sedan traskade jag hem igen och det blev faktiskt 10, 86 km under sulorna men det är ju ungefär vad det brukar bli varje morgon. 
Slängde i mig en bryta, styrde kärran till kapellet för att möta upp vaktmästaren och min bror. Väl där så valde vi ut en plats där mammas urna ska grävas ned vilket kommer att bli gjort på måndag kommande vecka. Eftersom vi har vintern om hörnet så blir det ingen gravsten nedsatt före våren men de sätter upp ett fint kors med hennes namn på så länge. 
Det känns som att när urnan väl är i jorden så får mamma äntligen vila och frid. 

I morgon är det tre månader sedan hon dog! Tre långa och sorgliga månader på många sätt och vis. Det har varit tungt inte bara i att hon försvann ur våra liv utan pappas förändring har också varit jobbig. Eller ÄR jobbig! Han är inte rolig nu för tiden med ett oftast dåligt humör och allmänt dålig där man alltid är orolig för honom.

Efter lunchen var det träff med hemtjänsten och en arbetsterapeut hemma hos pappa för att prata om hjälpmedel. Han var så mot all hjälp så det blir nog bara pannkaka av det hela. 
Hoppas i alla fall att han tar mot en slags sjukhussäng eller låter dem ordna till hans egen så att han åtminstone tar sig upp ur sängen.

Någon ramp är inte aktuellt då det inte skulle gå att ordna en utan att den blir utbyggd ända till grannen - typ....

Utökad hemtjänst verkar han inte heller intresserad av och inte heller att ställa sig på kö för ett annat boende framöver. Det svänger hos honom så det står härliga till!

E är hemma nu och utskriven från lasarettet! Hoppas att hon får bli hemma ett tag. Hon efterfrågade min mailadress för personalen på boendet ville skicka något till mig hennes pappa. Vad det nu kan vara?!

Verksamhetschefen på psykiatrin svarade mig på mitt mail men det ledde inte till något annat än att hon tyckte att vi föräldrar skulle se till att få träffa personal på vågen. Det har ju Es pappa gjort! 

Det finns inget mer vi kan göra nu än att avvakta och se hur allting blir och hoppas på att vår dotter förbättras med tiden.



Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...