lördag 25 oktober 2014

Hjälplös

Lillan hade lite bekymmer med sin mage i går igen och jag vet inte om det hade slarvats med mjölken tidigare men i dag var hon i alla fall okey igen. 

I dag har vi läst sagor, målat, lekt affär, restaurang och spelat på plattan. Hennes morfar har nyligen hämtat henne men det var under protester då hon ville stanna kvar här. 
Jag är dock ganska trött nu och tänker ta mig en liten tupplur för att orka med resten av lördagen.

Min pappa ringde kvart i åtta i morse och bad mig att komma för att hjälpa honom. Han hade så ont i kroppen att han inte ens kunde få på sig täcket och ej heller ta av sig morgonrocken där han låg i sin säng. Jag tog bilen och for och hjälpte honom! Det är beklämmande och sorgligt att se hans hjälplöshet, hans smärtor och hans tafatta försök till att klara sig själv i sängen när han har så där ont.

Han försökte att dra sig upp i sängen för att rätta till sin kropp då han låg som en ostkrok men han orkade inte riktigt det. Jag lade försiktigt hans ben tillrätta under täcket så gott det gick då han låg på sniskan i sängen. Mer kunde jag inte göra då han är så pass tung!
Från att ha varit den stora och starka pappan i mitt liv så är han nu så svag. Jag såg hans armar när han försökte häva sig upp och där finns inga muskler kvar. Det är inget mer än skinn och ben! I övriga kroppen är han forfarande stor och kraftigt överviktig, men stark är han inte längre.

Pappa skulle somna om då han hade sovit dåligt i natt på grund av värken i kroppen och när jag kom så hade han precis tagit sitt morfin. Jag hoppas att de hjälpte så att han kunde rätta till sig lite i sängen och sova lite till, men jag ska dit senare i dag för att kolla läget. 
Ifall han har ramlat och ligger på golvet eller något sådant. 

Det känns alltid lite oroväckande nu för tiden men han vägrar skaffa sig ett trygghetslarm. Vi får honom i alla fall till att hänga mobilen runt halsen och det gör han också om han kommer ihåg det.

E skulle på stan i dag och bad om pengar! Jag kan själv inte bidra med något och hennes egna pengar ska hon inte röra då vi försöker att komma till rätta med hennes ekonomi. Hennes pappa skulle bidra med ett par hundra så att E kunde köpa sig något. Hon skulle nämligen dit med en kompis! Jättekul att höra för det gör henne gott att umgås med andra och få lite vettiga saker att tänka på. Mer av det hade varit önskvärt! 




När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...