onsdag 22 oktober 2014

Mammas gravplats

Har för ovanlighetens skull sovit riktigt gott i natt och har även börjat med järntabletter plus vitaminer. Så nu jädrans vore det väl själva sjutton om jag inte ska bli piggare. Hoppas hoppas!

Har varit med kärran till däckfirman! Det behövdes inte bytas fälg utan killen satte dit en ny ventil och slipade bort lite rost. Allting var gjort på tio minuter och kostade bara ett par hundra. Helt klart jätteskönt!

For förbi pappa en sväng! Han hade precis vaknat men mådde inte alls bra fast han hade sovit gott i natt. Hade vaknat i natt och tagit tabletter mot smärtorna i ryggen och sedan somnat om. 

Han skulle fortsätta sova en stund och sedan åka för att titta på en sjukhussäng samt köpa sig ett par stickade sockar. 
Mamma har alltid stickat sockar åt oss men nu när inte hon längre finns i livet så är det inte så lätt att få tag i ett par. Pappas är utnötta och går nog inte ens att lappa ihop så han ville ha nya. 

Min bror har letat på sju olika affärer efter sådana sockar men pappa har storlek 46 - 47 och svullna vader av vätska, så det är svårt att hitta sockar som passar och inte sitter tajta. 
Jag tog av honom ett par en dag ( vanliga sockar ) och de satt som korvskinn över vaderna så det var märken efter dem. Hemskt! 

Mamma hade också vätska i sina ben de sista månaderna innan hon dog. Låren såg groteska ut och de plågade henne väldigt mycket. Hon fick ha stödstrumpor på sig och på onkologen lindade de hennes ben. Vätska satte sig även runt hjärtsäcken på henne.

Jag åkte till graven i morse för att se om de hade fått ned mammas urna i jorden. Vilket de hade! Känslorna vällde över mig när jag såg hennes grav med det kors som nu sitter där provisoriskt. Det blev så nära och saknaden kom över mig igen. Det gör verkligen ont!

Jag ska köpa ljung och en gravlykta samt gravljus och göra fint där hos mamma.



När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...