söndag 19 oktober 2014

Regnig Dag

I dag regnar det så jag skippar promenaden. Har inget bra regnställ och inte heller något bra på fötterna.
Hela helgen har förresten gått i slapparstil! Har inte gjort många knop men å andra sidan så kan det var skönt det med ibland. Var gräsligt gräsligt trött i går och det kände precis som att jag var den mest blodfattige som går i ett par skor. Men var i alla fall i väg och inhandlade sängbordslampor att ha ute i stugan. Skulle också behöva ett sängbord men det får bli en senare fråga. Säng har jag ännu inte skaffat utan tänkte prova sova i den som finns där, som vi tog in från friggeboden. 

Min bror var på middag i går och som vanligt så hade vi jättetrevligt. Jag hade gjort en stek av innanlår som blev riktigt god och steken i sig var hur fin som helst. Inga senor eller så! Till det serverades potatisgratäng och pepparsås samt sallad. Till efterrätt åt vi vaniljpannacotta med några blåbär på toppen. Ljuvligt gott!

Min bil har blivit stående! Luften i det ena däcket går ur hela tiden vilket beror på att fälgen är sönderrostad. Jag var på skroten och frågade efter en fälg men de hade inte inne någon till min lilla gullet. 
Har även sökt på bildemonteringen på nätet men kammade noll. 

Har jag inte fått tag i en begagnad fälg till mitten av nästa vecka så måste jag förstås köpa en ny och låta sätta dit. Får åka ut till stugan och hämta hem kompressorn så att jag kan pumpa däcket så att jag i alla fall kan köra bilen till verkstaden.

E verkar ha haft en bra helg och är fortfarande hemma hos sig. Tack och lov! Hon skrev till mig i går kväll faktiskt flera sms och vet ni hur glad en sådan liten sak kan göra mig?! Ett litet livstecken och där hon söker kontakt....

E undrade var och när hennes mormor kommer ned i jord. Hon ville gärna kunna gå dit till allhelgonahelgen och tända ett ljus berättade hon. 

På måndag skulle killarna på kyrkogården åka till krematoriet och hämta mammas urna för att sedan gräva ned den på den plats vi har valt ut.

Så till allhelgonahelgen ska det vara grönt till att gå dit och tända ett ljus till minne av vår älskade hustru, mamma, mormor, gammelmormor och farmor. Pappa kommer nog inte att orka ta sig dit men vi får tända ett ljus från honom också. Fast i ärlighetens namn så tror jag inte att han bryr sig nämnvärt i sådant.

Vi ska ut till stugan den helgen men har lovat att hämta upp E när vi är på väg hem.
Så får hon följa med till kyrkogården! 
Det känns jättebra att det blev som det blev med valet av plats eftersom det är nära min bostad. Det blir så mycket enklare då att besöka mammas grav.

I går var det tre månader sedan mamma dog! Jag vaknade natten mot i går av att jag hade drömt om henne och sedan låg jag vaken ett bra tag. Som alltid vid den tiden så körde tankarna i gång och jag funderade på min dotter och pappa. Jag mår ärligt talat skitdåligt över att E har det så jobbigt och det överskuggar allt annat i mitt vardagliga liv. Just den här rädslan att förlora henne är överjävlig. Men jag är innerligt glad åt att boendepersonalen verkligen gör sitt yttersta för att hjälpa vår dotter. Att de tar hennes självmordstankar på allvar och skickar upp E till psyket när det är som värst. De tar inga risker och det gör de rätt i! Två allvarliga självmordsförsök räcker! 

Det som skrämmer mig är att skillnaden mellan då och nu är att nu tycks E vara mer inriktad på att tänka på att hon faktiskt ska ta sitt liv och hur hon ska gå tillväga. Det är liksom mer allvar bakom det hela! 
Då när hon försökte att ta sitt liv så visst var det allvarligt. Som bara den faktiskt då hon ju höll på att dö ifrån oss. 
Men jag tror inte att hon direkt planerade det utan det var nog mer händelser som inte var så igenom tänkta. Där är skillnaden och den gör mig galet rädd!

Hur som helst så låg jag då där och funderade på allt detta och pratade i mina tankar med min mamma och mormor om att vaka över min dotter, över sitt barnbarn och barnbarnsbarn. Lite crazy kanske men vad vet vi egentligen om vad som händer efter döden. Är det bara slut?! Jag hoppas verkligen inte det. Jag hoppas att min mamma kan både se och höra vad som försiggår bland oss som är kvar i livet. Att hon kan skydda E från att göra något dumt!


 





När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...