onsdag 19 november 2014

Ambulansfärd

Jag tog en långpromenad på en mil i morse med en hund. En härlig runda i det klara och fräscha vädret. Dimman låg som en slöja över slätten och solen visade sig lite lite ovanför dimmans rand. Riktigt tjusigt!

Jag hann bara ta mig ett bad och börja med min lunch när AHS ringde mig. En kvinna som var hemma hos pappa kom sig inte in till honom för hon hade glömt att ta med sig den nyckel de har fått tilldelat sig.
Dörren var låst och pappa hade lyckats att ramla så han kunde inte öppna dörren.

Jag for dit och såg honom halvsitta i hallen spritt språngande naken förutom en filt som han hade fått över sig. Kvinnan som ringde mig fick tips på en extra nyckel så hon var först in. Med sig hade hon en kollega och båda två försökte att göra det så behagligt som möjligt för min pappa. De hade fått upp honom i sittandes läge lutad mot soffan i hallen. Han hade legat ned på golvet innan.

Men eftersom pappa är så tung så fick de ringa in två personer till som kom och med gemensamma krafter fick de upp honom på benen, in i duschen och klädde sedan på honom. Han hade rivit upp sår på huden som är väldigt skör och de såren lade de om, ringde ambulansen och varskodde hospicehemmet om vad som hade hänt. Han hade också slagit i den ena axeln och hade ganska så ont i den.

Mellan 02.30 - 11.30 låg min stackars pappa på golvet oförmögen att ta sig upp och med telefonen utom räckhåll. Jag HADE tänkt att gå förbi honom när jag var ute med Baltazar vid nio snåret men valde att gå raka spåret hem i stället eftersom jag ändå skulle dit klockan elva. Typiskt att just den morgonen han ligger på golvet efter ett fall så går jag inte förbi honom. Något som jag ju gör varje morgon i vanliga fall.

Nåja förutom axeln och skrapsåren så var han förhållandevis pigg. Jag har tvättat, skurat golvet och varit förbi honom på AG med hans grejer. Ambulansen fick hämta pappa och köra honom dit vilket både jag och AHS var överens om. Det fanns inte ens på kartan att jag skulle skjutsa honom dit som planerat.  

De är helt underbara på det där stället och så himla trevliga. Det känns så bra att han nu är där! En trygg och fin miljö och rummet han har fått ligger bra till med utsikt över ängen. Rummet ligger i samma korridor som mamma låg i. Bara ett par rum ifrån hennes!  

Själv så såg han ledsen och ganska så tagen ut och sade att det gick fort det där med att åka dit. Jag hoppas av hela mitt hjärta att han kan känna efter ett tag att det inte är så dumt att vara där, trots allt.

E var på stan i dag och skulle köpa sig en mössa. Verkar må rätt hyfsat nu och var utskriven. Skönt!






  

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...