måndag 10 november 2014

Barnvakt

Tänk redan i kväll får jag träffa lillan igen! Hennes mamma ska på gymnastikträning och morfadern som också bor i samma by som dem jobbar fram till 19.00. Så då ska tösen vara hos mig en stund! Det finns gånger då jag saknar den by som jag bodde i sammanlagt 20 år. Den var mysig och det kändes som hemma efter alla de åren i byn. Jag hade dessutom ( har fortfarande ) kvar min allra käraste vän där och saknar honom också väldigt mycket. Vi ses inte alls lika ofta sedan jag flyttade in till stan.

Fördelen då med att bo i stan.... är trots allt att jag har nära till min pappa, jag har nära till stan och kan både gå och cykla om jag så vill när jag ska shoppa loss. Bussarna går mycket oftare än vad de gjorde när jag bodde i byn och jag bor mindre nu i bara enplan och med en underbar bakgård. 

Saknar huset gör jag dock ändå! Jag hade en bastu som jag utnyttjade nästan varje vecka, jag hade ett stort sovrum som jag älskade och jag hade sol hela eftermiddagen och kvällen på min altan.
Men det är väl så att allting har sina för och nackdelar! 

Livet gick helt enkelt vidare när jag beslutade mig för att sälja och flytta in till stan och fastän jag då saknar det där huset som jag bodde i under tio år så tycker jag väldigt väldigt mycket om detta hus som jag nu bor i. Egentligen så är det en insatslägenhet men den är byggt som ett parhus. 

I dag tog jag mig ut på en mil för första gången på över en vecka tror jag. Sist så fick jag ju så förbaskat ont efter ett skavsår på hälen men i dag kunde jag använda mina gymnastikskor igen då snön och isen har tinat bort. Hade för säkerhet skulle även tejpat hälen!

E meddelade mig i morse att hon skulle behöva betala en viss summa för en prenumeration på en dagstidning som de alla på boendet hade gått ihop om att prenumenera på. Helt befängt anser vi föräldrar då hon aldrig eller åtminstone ytterst sällan läser tidningen dels för att hon inte har något större intresse av den, dels för att hon ju aldrig nästan är hemma och framför allt för att hon ser för dåligt för att sätta sig och läsa den tidningen som har en för liten text för henne. 

Vi pratade med E om detta och jag har nu ordnat så att hon inte behöver betala och det var hon nöjd över. Hon har redan en sådan dålig inkomst och aldrig några pengar över när alla räkningar är betalda så varje öre som går att spara in på är värt mycket. Hennes pappa sade till mig att han tycker att det är boendet eller kommunens ansvar att betala för en dagstidning i så fall. Så gör det då på hans jobb berättade han. 
Nu tror jag inte riktigt att det fungerar så på gruppboenden men hur som helst så var det en onödig utgift.

E mådde inte bra i dag heller och jag är lur på att hon snart måste åka in igen. Hon ÄR inte utskriven som jag trodde utan har bara permission så det är lätt för henne att åka tillbaka om hon känner för det. 
Jag pratade i dag med hennes läkare som ringde mig och då nämnde jag att vi föräldrar hade önskemål om att E ska låta personalen ringa oss i stället för till polisen när hon inte vill läggas in men då de anser att hon måste det för sitt eget bästa. Läkaren tyckte faktist att det lät som en bra ide! 

Vi pratade lite om medicineringen och hon var lite inne på det vi föräldrar också är inne på att Es mediciner borde gås igenom. Hon äter ganska många sorter och kan någon tas bort så är ju det bra. Hon borde i alla fall utredas! Men vi får se vad det blir av detta! Det kändes dock bra att få prata med läkaren som för övrigt var riktigt trevlig. 

Hon frågade mig om jag har någon aning om varför min dotter mår sämre men vi som står henne närmast är ju väldigt brydda över varför och jag sade som jag tror att hennes medicinering påverkar henne negativt på ett sätt. De kan ju ta ut varandra och det kan bli en tvärtom effekt! 

Blir E inte bättre snart så får de väl gå tillbaka till rävgiftet som hon åt först som hon trots allt mådde rätt så bra på förutom några biverkningar som inte var så roliga. Men hon fungerade i alla fall i vardagen under en lång tid även om hon blev trött av medicinen fast det såg hon som ett plus. Då somnade hon bättre på kvällen! Allra helst så vill vi ju att hon ska vara medicinfri men det är väl att önska för mycket. Åtminstone i dagsläget!

E kan själv tänka sig att börja om med Risperdal berättade läkaren och det vet jag också om sedan förut. Jag som var så avig mot den medicinen från början eftersom den är så stark men hjälper den min dotter att kunna leva ett drägligt liv så vad tusan...in med skiten!

Lägger in en gullig bild!








Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...