tisdag 2 december 2014

Försämring

Jag har inte hälsat på pappa i dag men ringde dit och pratade med en sköterska för att höra hur det var med gubben. 
Hon berättade att han äter och talar meningar men inte gör det av sig själv utan de får mata honom och fråga saker. Då svarar han! 

Han har klagat över ont i kroppen i dag, sover mest hela tiden och har vissa svårigheter att svälja vilket jag märkte i går redan. Då var det saliv runt munnen på honom. 
Han verkar trots att han har ätit och talar lite ändå sämre än i helgen tyckte sköterskan. 

Nu är det bara andra dagen med antibiotika så det är för tidigt att säga hur det går. Jag hoppas eller alla vi hoppas förstås på en förbättring ( att ett mirakel ska ske ) men han säger själv att det är dåligt och att han inte mår bra när sköterskan frågar honom hur det är. 

Det ligger en trötthet över pappa och det finns tecken som stämmer in på hur mamma var den sista tiden innan hon dog. Livet är verkligen grymt och cancer är en sjukdom som jag hatar mer än något annat. Den är lömsk ( som mamma sade ) och en ond djävul som gör så illa både hos unga och gamla.

E och J, alltså båda mina töser är jätteförkylda i dag och båda var hemma från jobbet. E har jag haft kontakt med vid flera tillfällen i dag då hon har både ringt och smsat mig. Hon har förresten lovat att vara med när hennes morfar dör. Det vill säga ifall inte A är hemma eller någon av pappas systrar kan finnas vid min och pappas sida. Min bror pallar inte att vara där och det respekterar jag. 

Jag är bekymrad över pappas sjukdom och känner en oro om att hans död kommer att ske snart. Det känns så inombords! Att vara där när det händer känns gruvsamt men jag vill för pappas skull vara i närheten. Det blir väl naturligt att man börjar att tänka på sådant när det kan hända att han kolar när som helst. Det är extra jobbigt nu eftersom det är så nyligt sen mamma dog.


As mamma har stickat pappa ett par sockar i rekordfart eftersom vi vill hinna ge honom dem. Han har klagat över frusna fötter innan han åkte in på hospice hemmet och nu ska han få sig ett par varma gosiga stickesockar. 




När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...