onsdag 3 december 2014

När döden nalkas!

Jag var på hörcentralen i morse och finjusterade mina hörapparater som jag är riktigt nöjd med. Det var bara lite för mycket styrka i buller som audionomen sänkte via datorns program.
Sedan plockade min dotter upp mig vid lasarettet och hade innan dess hämtat upp sin tvillingsyster. Vi åkte vidare till deras morfar eftersom de ville träffa honom innan det är försent.

I dag var det väldigt dåligt ställt med pappa! Han är helt klart döende och har förmodligen inte många dagar kvar. Han låg på samma sätt som mamma gjorde de sista dagarna med öppen mun och insjunket ansikte, han rosslade och hostade, han hade slem som torkade fast runt munnen och när jag gav honom vatten i ett sugrör, så satte han i halsen. Det var ruskigt otäckt att se och jag sprang efter en sköterska medan J som snart är färdig sjuksköterska försökte hjälpa honom få upp slemmet och vattnet och gudarna vet vad.

Flickorna berättade att precis så där var det för deras mormor de sista två dagarna under hennes liv. Förutom att hon var blekare än deras morfar i ansiktet. Pappa äter fortfarande och det gjorde inte mamma de sista dagarna. 

Sköterskan tyckte nog att det var läge för att ringa till pappas systrar och förvarna dem eftersom de bor tio tolv mil utanför stan. Men då jag frågade pappa om han ville att de skulle komma så svarade han nej. Nu vet jag inte hur pass klar han är och om han vet vad han svarade nej på. Jag kommer nog att ringa dem ändå!


När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...