fredag 5 december 2014

Ut ur bubblan

Hela dagen i går befann jag mig som i en bubbla. Förmodligen på grund av sorg, chock och trötthet. Att se någon dö är hemskt, att höra ljudet av andningen hos någon som ska dö är överjävligt och att dessutom stå den döende nära är mer än man mäktar med.

I dag känns det hur som helst bättre och jag mår mer som mig själv förutom att jag är fruktansvärt ledsen, så klart.

När jag hade lagt mig i går kväll ( vilket jag gjorde tidigt ) så fick jag ett meddelande från E som ville komma och sova hos mig. 

Ni anar inte så glad jag blev över det smset då jag själv kände mig väldigt ensam där jag låg i min säng. Jag drog på mig kläderna och åkte för att hämta E. 

Sedan tog vi oss lite kvällsfika och bäddade ned oss i min dubbelsäng. Båda två sov vi rätt så bra efter allting som hade varit och i trygghet med varandra.

I dag ringde hemtjänsten och beklagade sorgen. Jag kan varmt rekommendera dem och deras företag som heter Evita Care, Umeå. Speciellt dem två som hade huvudansvaret hemma hos pappa är ena riktiga guldklimpar. 

De tänker inte bara pengar pengar utan kan känna empati och har stora hjärtan för dem de jobbar hos. Precis som det ska vara när man jobbar med denna typ av yrke. 

Nu ligger pappa i den kista vi valde ut i går i kylrummet där han ska begravas. Vi ska träffa begravningsbyrån i dag och gå igenom detaljer men begravningen är satt till den 18 december. I samma kapell som där vi begravde mamma.

Släkten är informerad och dödsannonsen ska jag sätta in senare i eftermiddag efter att ha rådfrågat min bror om val av dikt. Helst hade jag velat använda dikten så tänkte jag mig döden men den är så lång att det blir väldigt kostsamt i så fall. Eventuellt att man kortar av den på något sätt. 

Jag är alldeles svullen i ögonen av all gråt! Men att gråta är bra....gråta, skriva och prata! Jag hoppas bara att jag håller mig på benen nu för det är lite mycket att förlora båda sina föräldrar inom loppet av 5 månader. Men nu är pappa fri från smärta, sorg och ensamhet. Han blev sig aldrig lik efter mammas död och det var så sorgligt att se.

Tack E för att du höll mig sällskap! Älskar dig så mycket och är så glad att du ser ut att må bättre i själen.

 


Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...