onsdag 21 januari 2015

Psyket

I går for ju min dotter in till psyket och senare sände hon ett sms där hon bad mig att komma med hennes handväska och ville också att jag skulle köpa henne en macka.
När vi kom till hennes lägenhet så mötte en personal upp oss och berättade att E hade varit väldigt enträgen gällande väskan och bad oss att kolla igenom den ordentligt. 

De trodde att E kunde ha ett lönnfack i väskan där hon har gömt undan saker förut men jag fann inget sådant hur mycket jag än kollade. Däremot så fann jag ett rakblad i hennes skåp i badrummet som jag tog hand om. Det fanns säkert fler i skåpet men jag tycker inte om att rota och känner också lite att det ska vara på min dotters ansvar. Eller snarare att det är DAGS för henne att ta ansvar vilket jag också skrev till henne i går. 

Det är dags för förändringar men dem måste hon ta det yttersta ansvaret för att genomföra. Ingen annan kan ändra på hennes liv om hon själv inte vill förändra det. Nu säger jag inte att hon inte vill förändra det men då tänker jag till exempel på en annan vård någon annanstans än den som hon har här i Umeå. Den vård som ju inte fungerar så bra eftersom hon inte blir så mycket friskare. 

Kanske har en del rätt att hon aldrig blir frisk men jag som mamma ger aldrig upp min dotter och så länge det finns liv så finns det hopp.

Hur som helst så åkte jag för första gången upp till fjärde våningen där E har sitt " andra hem " och överlämnade hennes väska och smörgås. En personal följde henne till och från dörren. Det kändes både olustigt och sorgligt att hon ska vara på en sådan avdelning med slutna dörrar. Men är hon en fara för sig själv ( som det verkar på andra som att hon är ) så finns inga andra alternativ i dagsläget.

I går fick jag kallelsen till läkaren! Den var skickad som A post och på onsdag om en vecka ska jag dit. Varför vet jag ju inte riktigt men det är väl för att gå igenom de prover jag gjorde, antar jag. EKG, blodtryck, hörsel och viktkontroll. 

Då jag känner mig frisk förutom att jag kan bli oerhört trött vissa dagar ( som i går och i dag ) så tror jag själv inte att det är något fel på mig.

Lägger in en fin bild på lilla Vera som är här i några veckor medan matte och husse är i USA.






När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...