onsdag 18 februari 2015

Tilia och SHEDO

Det finns två föreningar som jag tycker gör ett kanonjobb ( Tilia och SHEDO ) och som var för sig är till hjälp och stöd. Under mina år som jag har följt min dotters kamp för ett tillfrisknande så har jag sökt efter information på internet. Information om bästa vården, om bästa stödet och om behandlingshem över hela Sverige. Under de åren har jag även stött på dessa föreningar och följt dem lite på sidan av via Facebook och deras egna sidor.

Ni som läsare av denna blogg kan också gå in och stödja föreningarna om ni vill. Det gör ni under följande länkar:

http://foreningentilia.se/

http://shedo.se/

Jag har i dag varit en sväng till E för att lämna min gamla mobil till henne. Hon är inte överdrivet förtjust i att använda en Samsung och vill allra helst ha en likadan som hon har nu. Men nöden har ingen lag och hon lessnade på att inte få sms när de var sända och i allra bästa fall få dem ett långt tag senare. 

Det glädjer mig oerhört mycket att hon orkar vara hemma och inte behöver läggas in igen. Jag vet att det kommer att ske. I dag i morgon eller någon annan dag. Men jag är som sagt var glad för de dagar hon kan vistas utanför psykiatrins väggar. Hon ser kanske inte ut att må hundra bra men det ser inte helt hopplöst ut heller. 

Jag vet att hon fortfarande skär sig men det är åtminstone inte lika ofta som tidigare och det får man väl se som ett litet framsteg. Hon kämpar min flicka det måste jag säga!! 
Det är ett rent helvete att ha ångest vilket jag mycket väl vet av egen erfarenhet. Att vilja göra allting för att slippa ångesten för en stund är fullt naturligt.

Jag kan dock aldrig någonsin förstå hur man medvetet kan skada sig själv på det där sättet som hon gör. Det är ju ingen lösning i längden utan bara en idiotisk tillfällig lindring. Det jag däremot kan förstå är som sagt var viljan att bli ångestfri och jag vet mycket väl om att har du väl börjat med att självskada dig så är det väldigt svårt att sluta. Även om viljan finns där så sviker den dig när du mår som sämst. 

I eftermiddag skulle E ned på stan med sin ledsagare och bland annat titta på ett annat skal till telefonen. Hon var inte riktigt nöjd med det som redan finns på luren. 

Mitt barnbarn är fortfarande febrig och sjuk. I över en vecka nu har hon varit risig av och till. Själv är jag på bättringsvägar och orkade gå på en liten promenad i solskenet denna morgon. 








Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...