lördag 11 april 2015

Kardiovaskulär genetik

I går ringde faktiskt en person från sjukhuset angående min remiss för LQTS som jag tydligen kan ha. Jag trodde i och med att jag fick brev från hjärtmottagningen om att remissen var återskickad till min läkare på vårdcentralen att det EKG jag gjorde var felavläst. Men så var då icke fallet trots allt!

Vi hade ett ganska långt samtal där hon berättade om den här typen av ärftliga hjärtsjukdomen och hon ställde några frågor till mig. Det är vanligt att man svimmar om man har detta men jag har aldrig gjort det. Däremot så har jag ju problem med hjärtrusning och även att det hoppar över slag men som jag sade till henne, så har jag dels trott att det har varit nerverna och dels blivit van bekymren. Jag skulle aldrig ha sökt läkare självmant och det hade nog inte uppdagats om inte min doktor hade begärt ett EKG och andra tester. 

Det kan bli frågan om medicinering längre fram på men först så ska jag fylla i några papper och de ska luska i min släkts bakgrund. Nu är ju min biologiska morfar, mamma och moster döda men som jag tidigare har nämnt och som jag även berättade för henne så dog morfadern i hjärtproblem 72 år gammal, mamma dog nyfyllda 60 år i hjärtsvikt och min moster hade alltså en pacemaker. Vi får nu se vad som händer framöver! I bästa fall så är det inte aktuellt med något mer än denna undersökning och mitt LQTS var inte så allvarligt. Det var i alla fall inte så långa uppehåll.

E är fortfarande hemma och lät relativt pigg när jag talade med henne. Jag skulle åka förbi henne i dag med några saker men meddelande henne att jag kommer i morgon i stället ifall hon var hemma då och inte inlagd. E svarade mig att hon är säkert hemma!

Känner mig fortfarande hängig och förkyld och småfrusen. Bjuder på en bild där jag ligger på kökssoffan och inväntar lunchen. Skönt att få slippa fixa krubbet när man inte är i topp.

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...