onsdag 15 april 2015

Lev livet

Jag satt och tänkte på det här med mina släktingar som har dött. Ingen av dem levde till de var mer än 77 år. Min mormor dog 77 år gammal men jag vet inte om det var av hjärtat däremot så hade hon haft en lindrig stroke några år innan.

Min morfar dog 72 år av en förmodad hjärtinfarkt när han skottade snö med snöslunga faktiskt precis på dagen för 27 år sedan. 

Min moster dog 74 år gammal i cancer men hade alltså pacemaker och flimmer som jag har nämnt i tidigare inlägg. 

Min morbror är i dag 77 år och har flimmer men lever i alla fall. 
Slutligen så dog ju min mor i en ålder av 60 år i hjärtsvikt men hade levt ett hårt liv med alkoholmissbruk och var dessutom rökare.
Det känns inte speciellt upplyftande att läsa om deras bakgrund, men som min bror sade så får jag väl kanske vara den som lever längst av dem alla. 
Det hoppas jag verkligen! 

Hur som helst så är det bra att allting kommer fram så att kanske jag får hjälp om det är nödvändigt. Jag hoppas att mina döttrar inte har ärvt anlagen men risken finns förstås. Dem som jobbar på sjukhuset kommer att utreda flickorna också längre fram på. Mest troligt i alla fall!

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...