torsdag 18 juni 2015

En vecka

Nu har det gått en vecka sedan E lades in igen på psyket! Hon är fortfarande under LPT men har permission i morgon när det är midsommarafton och skulle fira dagen med boendet. Det är verkligen skittrist att hon måste vara instängd på en låst avdelning på sjukhuset men är det den enda hjälp hon får och känner att hon vill ha, så måste det ju vara så. Jag tycker bara att det är för sorgligt att det enda de kan erbjuda henne är terapi en gång i veckan, piller och inläggningar då hon mår för dåligt för att bo hemma.
Mitt i all bedrövelse så får jag väl förstås vara tacksam och glad över att min dotter fortfarande två år efter sina självmordsförsök är i livet och så vitt jag vet inte har gjort några fler försök till att vilja lämna jordelivet.

En vän till mig har delat min bok på sin FB sida och då han har många vänner så kanske någon delar i sin tur och så vidare. Det är vad jag hoppas i alla fall då jag verkligen vill sprida hur illa det kan vara inom psykiatrivården och hur svårt det kan vara att få rätt hjälp till någon som är självdestruktiv.

Min mamma sade en gång till mig något år innan hon dog att jag har i alla gjort allt jag kan för att hjälpa min dotter och mer kan jag inte göra. Hon var själv rätt så förbaskad och naturligtvis förtvivlad över att hennes älskade barnbarn mådde så dåligt och inte fick en konkret vård. Samtidigt som hon blev kluven då hon såg alla dem som skalliga och glåmiga gick på onkologen för sin cancer och som kämpade för allt de hade för att överleva sin sjukdom medan hennes dotterdotter hade försökt att ta sitt liv. Mammas första reaktion när hon hörde att E hade nästan dött var en ren och skär ilska.

E lovade sin mormor på hennes dödsbädd att hon skulle kämpa för att bli frisk från sitt självskadebeteende. I och med det så hade jag hoppats på att hon kanske själv skulle ta tag i det här med en ansökan till något behandlingshem för att slutligen få en riktig chans till ett tillfrisknande. Men det löftet som hon gav sin mormor tycks ha fallit i glömska, tyvärr!

Nu vet jag att det inte bara är att bli frisk utan att det krävs en massa jobb med sig själv men det har gått runt tio år sedan hon blev självdestruktiv. Tio år av skärningar ,ångest, inläggningar och så vidare....

Boken: http://www.bokus.com/bok/9789174636901/sjalvdestruktiv-dotter/


Gjorde en asiatisk morotssoppa med sting i till lunch som är suveränt god. Bjuder på en bild av soppan!





Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...