måndag 1 juni 2015

Födelsedag

När jag fyllde år så kunde min ena dotter inte närvara men nu i veckan ska vi försöka klämma in en middag tillsammans där båda flickorna kommer. Det är inte så ofta vi ses så det ska bli kul och de hade även en försenad present till mig som E har inhandlat från dem båda.

I morse bad E mig om skjuts efter terapin till affären men jag orkar inte ge mig ut i dag. Det spöregnar och jag är så förbaskat trött igen! Men hennes pappa kunde ställa upp så slutet gott allting gott.

Jag höll på att få hjärtsnörpa i förmiddags för de ringde från min brors jobb och frågade om jag visste var han höll hus då han inte hade dykt upp på jobbet. Vilket var väldigt olikt honom! Han hade inte heller svarat på mobilen så de var ju förstås oroade men jag hade inga nyheter att ge dem om min bror. Det visade sig till slut att han hade både ringt och smsat sin chef och låg hemma i feber och huvudvärk. Jag blev lite orolig där ett tag ska jag erkänna!

I går kväll slog sorgen till igen inom mig! Jag kan ibland toksörja mamma och pappa och ser dem framför mig som de var då de låg på Axlagården för döden. Jag kan ångra att vi inte talade om att de skulle dö, om allting runt omkring med det och jag kan ångra att jag inte sade något till mamma den sista dagen jag såg henne. Men jag visste genom hennes ansiktsuttryck att hon var döende. Det hade förändrats och näsan hade blivit spetsig och hon orkade inte tala. Eller kunde inte kanske på grund av morfinet men hon fick ju sagt att hon ville att vi gick för att det blev så avigt. Jag tänkte på det där i går kväll när jag låg i min säng och allting spelas upp om och om igen. Hon visste att hon skulle dö och hon ville inte att jag stannade kvar eftersom hon kände min förtvivlan och sorg och inte ville känna den - mycket för att skydda sig själv eftersom mamma var rädd för att dö. Så tror jag att det var! Men även att hon inte ville att jag skulle behöva se henne i det skicket.

I morgon skulle mamma ha fyllt 81 år! Jag ska köpa en blomma eller något att lägga på graven och åka dit med den. Gravplatsen blev verkligen fin!





Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...