onsdag 24 juni 2015

Kedjeväst

I förmiddags var E, jag och hennes pappa till hjälpmedelscentralen för att titta ut en kedjeväst till henne. Hon har redan ett kedjetäcke om natten men ville gärna ha en väst också. Det fanns två olika varianter men med liknande syfte! Den ena innehöll några slags kulor som tynger ned och skapar ett lugn sam ger ett punktvis tryck på huden.

Den andra var med kedjor och inte lika bekväm tyckte hon och valde den förstnämnda västen med kulorna. Dessutom så fick E prova ut en krage som kallas somnakrage som är utformad och anpassad för att ge ett jämnt och stabilt tryck. Det ger en skön omslutande effekt att bära en sådan också!

Dessvärre så är det inte gratis och man kan inte få bidrag för sådana hjälpmedel ens via en arbetsterapeut men eftersom vår dotter är i stort behov av dem så var det självklart för oss att beställa en väst och kragen till henne. Trots en summa av 5328 :-. Men som jag sade till Es pappa så känns det väldigt viktigt att hon får dessa hjälpmedel. Det fanns även en typ av sackosäck med kulor som man kunde svepa in sig i. Både jag och Es pappa provade den liksom E själv då förstås! Den var grymt skön och jag skulle lätt kunna somna i en sådan - så skön var den. Synd att den var så hiskeligt dyr! Annars hade vår dotter kunnat få en sådan också men 12000 kr kändes lite väl mycket då vi ändå skulle betala för de andra prylarna.

E mådde ganska bra i dag tror jag! Men hon såg påverkad ut på något sätt vilket både jag och hennes pappa reflekterade över. Dels så hade hon fått prickar över kroppen som lyste ilsket rött och dels så hade hon vissa svårigheter att svälja saliven vid några tillfällen. Det har vi aldrig sett tidigare! Hon ser också lite lite plufsig ut i ansiktet säkerligen beroende på dels medicinerna och dels att hon inte rör på sig speciellt mycket. Tidigare så tränade hon ju i alla fall på gym men det var ingen idé att fortsätta betala för det då hon mer eller mindre slutade att gå på dem. På grund av att hon låg inne!

Hon berättade att hon ska sluta med den medicinen. Den hade hon fått utskrivet för sömnen men jag förstår inte riktigt hur den kunde göra hennes sömn bättre. Den var ju för något helt annat men förmodligen så fyllde den ett syfte som var tänkt att passa vår flicka också. På något sätt....

Medicinen hette Nozinan och läser man i fass så känns den ju lite galet fel att ge till E men kanske att det också ska vara bra med den sorten för tvångstankar som de menar på att hon har. Kanske att självdestruktivt beteende räknas som en tvångstanke? Jag har i vart fall ingen aning!

Jag fick en sådan underbar present av mina fina flickor! Kolla in den i bilderna :)


När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...