torsdag 2 juli 2015

Anmälan

I förrgår var vi och hälsade på en vän till mig som ska vara hundvakt när vi sticker till Turkiet. Jag berättade för henne om min dotters situation nu för tiden, hur vi vill att hon ska få fara i väg på ett behandlingshem lika mycket i dag som för två år sedan och att psykiatrin i Umeå anser att E inte skulle kunna klara av en behandling på ett hem på grund av sitt lindriga begåvningshandikapp.

Hon liksom alla som hör detta flyger mer eller mindre i taket och tycker att det är helt galet att döma ut en ung tjej på 24 år som ett mer eller mindre hopplöst fall. Hon tyckte att vi borde göra en anmälan för att så här ska det inte få gå till. Vidare så tyckte hon att vi borde vända oss till massmedia och uppdrag granskning samt Malou von sivers i efter tio.

Jag är ju så bränd av allting som har varit och har gjort flera försök tidigare liksom mina vänner har gjort sina försök till att få massmedia eller uppdrag granskning intresserade. Vi har även gjort anmälningar utan framgång! Inget ledde till något positivt förutom då att tv 4 nyheterna gjorde ett reportage och intervjuade bland annat verksamhetschefen på psykiatrin i Umeå. Efter det så fick vi träffa henne och en läkare och det bestämdes att E skulle börja i det som kallas för vågen här i stan. Det blev också sagt att OM E inte blev bättre efter vågen så skulle hon absolut kunna få åka i väg till Lenagården för behandling.

Nu blev det inte så och kommer inte heller att bli! Jag var nämligen i kontakt med denna chef för ett antal månader sedan och då hänvisade hon mig vidare till personalen på vågen. Vågen som E inte längre är inskriven i! Hon har bara ca 45 minuters samtal per vecka hos sin samtalskontakt och all övrig tid tillbringar hon hemma förutom fyra timmar uppdelat på två dagar som hon är på ett hunddagis i stan. Där trivs hon bra och tanken är att den tiden ska utökas med några timmar.

Jag tror inte att jag orkar göra fler anmälningar, jag tror inte att jag orkar ännu en gång försöka att få massmedia intresserad av detta och jag tror inte heller att jag orkar kontakta Malou eller hennes team. Det leder ändå inte till något!

E är hemma fortfarande till min glädje! Hon verkar må rätt så bra igen och det är bara att hoppas att det håller i sig så att hon kan få njuta av sommaren och värmen som ÄNTLIGEN har kommit.

Satt ute och åt min sallad i dag! Gick först en mil i det härliga vädret och kände sedan för att unna mig en god blandsallad med gott nybakat bröd.



Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...