fredag 10 juli 2015

Jag pallar inte

I går kväll strax efter halv tio fick jag ett sms ifrån min dotter där hon skrev att hon inte pallade att vara mer på psykiatrin på grund av skrik och bältning av någon på avdelningen. Hon väntade på att en doktor skulle skriva ut henne och ville ha hämtning efter det. Nu blev det ingen utskrivning i går kväll för vid elvatiden på kvällen fick jag ett nyss sms där hon skrev att hon hade lugnat ned sig lite och att hon skulle försöka att sova i stället. Men troligen så blir hon ändå utskriven i dag fredag!

Ja herregud säger jag bara! Stackars stackars flicka att behöva vara på psyket bland andra som mår så dåligt att de måste bältas. Ingen blir väl friskare av att både höra och se sådant. Jag säger stackars även om det är hennes eget beslut att läggas in. I alla fall denna gång! Det är ju att hon ska må så dåligt att hon själv känner att det inte finns något annat val än att läggas in som jag tycker synd om henne för. Att vistas på en dyster psykiatrisk avdelning är inget liv och det har jag sagt tusen gånger, jag vet.

Till dem som jobbar med vår dotter i och utanför boendet och på psykiatrin vill jag säga att ni måste ändra åsikt om att hon inte skulle klara av en annan behandling. Ni kanske borde börja fundera på om det inte är så att det är själva behandlaren som kanske inte är lämplig för vår dotter? Kanske är det dags att byta ut, kanske finns det mer kompetenta människor till att hjälpa E. Ni kanske helt enkelt inte är tillräckligt duktiga på den här typen av problematik där det finns både ett självskadebeteende och ett lindrigt begåvningshandikapp med i bilden? Skyll inte på att E inte skulle fixa det och sätt för guds skull inte en stämpel på henne.

Hade detta varit i USA så hade vi stämt skiten ur er allihop! En efter en alltifrån boendeansvarig till personal på psykiatrin som jobbar med vår dotter. Men nu är detta i ett land eller snarare i en stad där myndigheterna håller varandra bakom ryggen oavsett vad. Det har vi redan liksom många andra fått befara! En anmälan är förmodligen ännu en gång bortkastad!



När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...