söndag 2 augusti 2015

Chockerande

Jag var i förmiddags tillsammans med A hemma hos min dotter för att plocka ihop några saker som hon ville ha till avdelningen. Vi kan lugnt säga som så att det var en smärre chock att komma in till henne i hennes lägenhet. Marsvinen skrek efter mat och vatten ( de hade förmodligen glömts bort av personalen ), det var spån och hö utspritt, det låg papper och jag vet inte vad överallt på köksbordet och rumsbordet, disk stod odiskad i hon och det låg en gammal brödförpackning på bänken som var totalmöglad och ovanpå den en annan bröd förpackning som gick ut för några dagar sedan.

I sovrummet låg rena och smutsiga kläder på golvet i en hög och på två stolar i en lika stor hög, lakanet i sängen var täckt av damm eller något och i badrummet var det inte heller så rent med flera tomma pappersrullar på golvet, det var dammigt överallt och hår i båda avloppen. Det märks verkligen att E inte orkar bry sig i sitt hem när hon mår så pass dåligt som hon gör men det förvånar mig att inte personalen på det gruppboende som hon bor på styr upp det hela. Det sägs ju att de tillsammans städar med vår dotter en gång i veckan men i helvete att det har gjorts på ett tag. Detta är under all kritik! På ett boende ska sådant här fungera. E brukar alltid ha varit duktig på att hålla snygg omkring sig men detta har spårat ur och då måste någon ta ansvar när hon själv inte orkar.

Jag har nu erbjudit mig att en gång i veckan tillsammans med E städa i hennes lägenhet så att hon får ha det fint för så där kan det inte se ut. Ingen mår bättre av att leva i en sådan röra. Hon tyckte att det var en bra idé så det kommer vi absolut att köra på.

Nu är mitt älskade barnbarn här och ska sova över i några nätter då mamma J har åkt till Mallorca. Vi ska mysa må ni tro!



Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...