onsdag 30 september 2015

Möte

Då har vi haft mötet på socialtjänsten angående den hjälp och stöd som vår dotter kommer att behöva när hon har flyttat. Det blir lite hemtjänstinsatser för att få henne igång. En kick i baken med andra ord! Städhjälp, tvätthjälp i början men sedan fixar hon det själv, medicinpåminnelse, medicinhantering inom viss behovs medicinering där tabletterna körs ut till henne och det är ju alltså dem som hon inte tar alltjämt utan bara när hon mår dåligt och har ångest. Hjälp med matlista, matlagning och gud vet vad! Jag trodde inte att det var så mycket som hon ändå skulle behöva hjälp med sedan.

Jag TROR fortfarande att E skulle fixa det här eller i alla fall mycket av det helt själv om hon bara intalades till det och fick en chans att göra det. Efter en tid kanske!
E själv med personalen i ryggen vill att allting ska vara strukturerat och schemalagt med tavlor att skriva ned saker i som en slags almanacka och så vidare. Allting handlar ju om Es bästa och är detta hennes bästa så är det naturligtvis det.

Kanske att jag tror för mycket om min dotter men jag har ju sett och vet hennes kapacitet innan hennes flytt till boendet för fem år sedan. Jag vet hur det var då i alla fall!

Hur som helst så var det ett bra möte och alla fick säga sitt - inte minst E som kunde säga vad hon ville och hur hon ville ha det. Förresten så det där med schematavla kanske är en bra grej och det skulle man minsann ha haft själv. Jag är sjukt dålig på att komma ihåg saker och ting och skriver nu ned det mesta i min väggalmanacka. Men med en sådan tavla kan man ju sudda och ändra och ha sig tror jag.

Folk vill så klart veta när detta ska köra i gång men det är svårt för mig att svara på eftersom lägenheten ska renoveras och hyresvärden själv inte kunde sätta ett datum för inflyttning. Allt mellan oktober till februari fick vi som svar när vi undrade men han skulle göra sitt bästa för att se till att få lägenheten klar till i slutet på november eller i början på december. Innan vi åker till Thailand!

Glömde ju tillägga i går att när vi träffade Es blivande hyresvärd så trodde han för ett ögonblick att det var Es tvillingsyster som stod framför honom och inte E. Han känner systern och ett par av hennes vänner! E och J är enäggstvillingar!

Tänk att så här liten har E också varit ;-)






Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...