onsdag 25 november 2015

Oregelbunden andning

Min andra dotter J berättade i dag att hon har det jobbigt med yrsel, oregelbunden puls och andning vilket en läkare också hade noterat vid hennes sista besök för fingerlederna som hon har bekymmer med. Läkaren hade lyssnat flera gånger och mest sett förvånad ut. J berättade för mig att detta påverkar henne och är väldigt störande då det inte heller går över i första taget och kan komma precis när som helst. Det är ju inte så bra till exempel när hon jobbar!

Jag bad henne att kontakta vårdcentralen i morgon bitti för att beställa en tid hos en läkare då det är viktigt att detta kollas upp. Man blir som orolig! Själv har jag faktiskt också beställt tid hos en läkare för mina konstigheter med pumpen som ställer till det för mig. Det skulle tas upp i teamet och så skickar dem ut en tid! Förmodligen så säger väl dem att det är ångest fastän jag tror faktiskt inte det även om det kan börja med att jag blir orolig. Som i går förmiddags till exempel så blev jag stoppad i säkerhetkontrollen i Spanien. Dem tog mig åt sidan, bad mig dra upp skjortan så att magen blottades och sedan förde en kontrollant en slags apparat framför mig och sedan över min rygga och jacka. Därefter stoppade han in en remsa i en apparat. Jag hann allt börja svettas och bli nervös och kände mig som värsta terroristen eller knarksmugglaren och när jag gick därifrån var jag ganska lättad. Fastän man är oskyldig så känner man sig ju skyldig! Resten av dagen och kvällen samt natten hade jag ett hjärta som slog hårt och kanske fort men framför allt hårt och jag vaknade i natt med ont i bröstet. Somnade dock om och vaknade igen strax efter fem. Några timmar senare lättade det! Jag kan inte påstå att det kändes som ångest men det är mer som att hjärtat inte fattar att det kan lugna ned sig utan kör på i full fart under en alltför lång tid. Efteråt kan det kännas som träningsvärk i bröstet och ryggen. Helt sjukt är det!

Nåja oavsett om det är ångest eller något annat så är det väl bra att det kollas upp med tanke på att jag har hjärtproblem i släkten. Min biologiska mor dog ju nyfyllda sextio gammal i hjärtsvikt, min moster hade flimmer, min morbror likaså och min morfar dog drygt 70 år gammal i en hjärtinfarkt när han skottade snö. Har skaffat en ny soffa och ett rumsbord! Soffan blev genast poppis hos hundarna. Jag förstår dem!




Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...