torsdag 10 december 2015

Möte

I går var jag i kontakt med både en arbetsterapeut och synpedagog för Es skull. Inför hennes flytt så är det viktigt att allting fungerar så smärtfritt som möjligt och där kommer dem med in i bilden. De har kunskapen och möjligheten att till exempel ordna bättre belysning i Es lägenhet och så vidare. Genom att hon bland annat har en hjärnsynskada och i princip bara ser på det ena ögat ( inte fullgod syn ), så är det nödvändigt med rätt lampsorter framför allt. Synpedagogen frågade mig om hon skulle ta med en tolk. Jag började undra för vems skull haha?! Mig som är hörselskadad eller för E som är synskadad :-P.

E verkar må rätt bra men har inte varit på sin dagliga verksamhet under en lång tid vilket på sätt och vis är lite synd. Fast hon fyller nog upp sina dagar ändå och i går skrev E att hon hade bakat en saffranskaka. Det är så skönt att det är bättre med henne och det känns faktiskt som att jag för första gången kan börja hoppas på RIKTIGT. Efter alla dessa år av ständig oro och sorg!

Jag berättade för arbetsterapeuten att E ska få en hundvalp och genast blev hon fundersam och undrade vilken storlek det var på den, så att den inte drar omkull E, och fixar hon en hund osv. Jag kände att jag blev irriterad och tänkte för mig själv att vi är väl för fan inte helt bakom flötet heller och inte E heller för den delen. Vidare så berättade jag för damen i fråga att jag har kennel när hon undrade om vi har någon erfarenhet av hundar och jag nämnde även att Es pappa tycker mycket om hundar och bor i samma by som E ska flytta till. Herregud så less jag blir på alla som ska lägga sig i E och vårt liv! Men hon höll sedan med om att det kan vara bra för vår dotter med en hund, så att hon får något att göra och kommer sig ut och får frisk luft. Precis säger jag då!

Mötet blir i alla fall inte av förrän i slutet på januari och förhoppningsvis så har E då hunnit flytta in i sin lägenhet även om det går sjukt långsamt med renoveringen. Själv letar jag en trea i Holmsund med balkong och på bottenvåningen för att det ska underlätta med hundarna. Det är dessvärre inte så enkelt att få tag i en lägenhet men å andra sidan så har vi inte tokbråttom utan det får ta den tid det tar. Tids nog så dyker det väl upp något passande!

Var på banken i går och gjorde lite Spanienaffärer! Längtar vansinnigt mycket till det är dags att åka ned igen men vi har hela våren fullspäckad med resor. I slutet på mars åker vi ju på en kryssning i Karibien under tre veckor, i mitten på maj under min födelsedag så åker vi till Barcelona på en longweekend, i slutet på maj bär det av till Cabo Roig och i mitten på juli far vi till Turkiet för en tre veckors avkoppling. Förmodligen den sista turkietresan, ever! Hädanefter så blir det Spanien för hela slanten!

Måste berätta att min gamla klasskompis och vaktmästare i mitt bostadsområde fortfarande ligger nedsövd med lunginflammation. Jag förmodar att det måste vara något mer som gör att dem håller honom nedsövd. Hjärtat kanske är svagt! Han har ju ändå haft ett hjärtstopp. Hoppas verkligen att han återhämtar sig och inte har fått några men....

Den 18 december är det begravning för min kusins pojke! Han tog ju sitt liv endast 24 år gammal. Mamman uppmanade folk att tänka på suicide zero ifall de ville skänka en slant. Så sorgligt så sorgligt!!

Tog ett avkopplande bubbelbad i går! Herregud så skönt det är :)



När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...