tisdag 11 oktober 2016

Till Johanna

Johanna jag fick ditt mail men slarvade bort det! Tusen tack för det fina du alltid skriver och berättar. Din egen erfarenhet är otroligt nyttigt för mig som mamma till E att få ta del av. Du är en kämpe men det vet du väl om :)

Som mamma till någon som mår dåligt så är man mer eller mindre alltid på helspänn och jag är inget undantag. I dag när jag var ute och gick med hunden och skulle vika av hemåt så såg jag på långt avstånd två män utanför min dotters hus. Dem bar mörka uniformer och fick mig att tro att det var polisen som tittade upp mot min dotters fönster. Jag skyndade mig dit och in till dottern som öppnade i morgonrock och var nästan nyvaken. Haha det var inga poliser där och inte någon annanstans heller. Sådana hjärnspöken kan det bli när man går på högvarv och vet hur det kan vara. Säkert var det bara några jobbare som gick någon annanstans.

E skulle till sin dagliga verksamhet på hunddagiset och med henne skulle arbetskonsulenten följa i dag. Förra gången så mådde E för dåligt och vände om nere på stan och åkte hem igen. Vi får hoppas att hon fixar det i dag!
Men samtidigt så vet jag av egen erfarenhet att ibland kan det helt enkelt vara den bästa lösningen med en förtidspension som i mitt fall. Jag var sjukskriven mest hela tiden när jag inte jobbade. Hann oftast inte vara på jobbet så länge innan jag återigen blev sjukskriven. Till slut så bedömde läkaren och den psykolog som gjorde min utredning det som bäst att jag blev förtidspensionerad.

Jag var kan man väl säga utbränd och hade ångest from hell! Den ångesten försvann faktiskt när jag slapp stressen över att fara på jobbet samtidigt som jag skulle ta hand om mina döttrar var av den ena hade sina funktionshinder.

Visst kan jag känna av ångesten än i dag! Den var helt borta under många år men återkom för fem år sedan och nu dyker den upp någon gång nu och då men inte i form av den skitjobbiga vidriga ångesten. Jag får spänningar och lite svårt att andas fastän jag mycket väl vet om att det har jag ju egentligen inte problem med. Jag kan också tänka som så att det är verkligen inte konstigt att jag själv mår halvtaskigt mellan varven med allting som jag har gått igenom. Sorg kan knäcka en och dåligt förhållande likaså men framför allt oron för sina barn, i detta fall för E. Det är oundvikligt att inte reagera!



Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...